Monumenta 2016 – Empires by Huang Yong Ping, Grand Palais -Paris

English(French please scroll down )

Monumenta, the annual contemporary art exhibition organised at The Grand Palais, in Paris, presents Empires by Huang Yong Ping.

The Chinese born artist created a spectacular installation, composed by eight mounds of colourful freight containers, a silver metal snake suspended from a crane and a bicorn hat set on an arch inspired by the one worn by Napoleon at the battle of Elyau.
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For sure, first impression stepping in the large nave of Grand Palais, is that we rather arrived in a big harbour, but once we move around, look up and down, the message of this remarkable work becomes evident.
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Huang Yong Ping, important artist of his generation, explored in his work the present world: crisis, conflicts, religion or economics.

So, what is the meaning of these unusual elements which form this grandiose artwork?

The containers evoke globalisation, the circulation of wealth.
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The bicorn evokes the endless battle for power of industrials, military men or politicians, all dreaming to wear this famous symbolic hat.
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The silver snake, slithering mouth large open over the work, looks to threaten the ambition of all these powerful people. And the loop that it forms symbolizes the infinite nature of this cycle of glory and destruction.
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The composition of Empires echoes the structure of the nave and its iron arches, late testaments to the profound transformation brought about the industrial revolution so, it is in total harmony with the iron & glass structure of this classical, art nouveau Parisian monument.
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The artist describes a present -day economic landscape, while showing, from a non-judgemental perspective, how modern times obey the same laws as empires before them, ineluctably governed by the same patterns of expansion and decadence.

Monumenta 2016 at Grand Palais – 8 May – 18 June 2016

 

Source of information : the exhibition booklet

 
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Français

Monumenta, l’exposition annuelle d’art contemporain organisée au Grand Palais, à Paris, présente Empires de Huang Yong Ping.

L’artiste chinois a créé une installation spectaculaire, composée de huit collines de conteneurs colorés, un serpent de métallique argenté soutenu par une grue et un chapeau bicorne posé sur une arche, inspiré de celui porté par Napoléon à la bataille de Elyau.

Surement, la première impression lorsque nous pénétrons dans la grande nef du Grand Palais, est que nous sommes plutôt arrivés dans un grand port, mais une fois qu’on se déplace, on regarde en haut et en bas, à droite, à gauche, le message de cette œuvre remarquable devient évident.

Huang Yong Ping, artiste important de sa génération, explore dans son ouvrage le monde actuel : crise, conflits, religion ou économie.

Alors, quelle est la signification de ces éléments inhabituels qui forment cette œuvre grandiose ?

Les conteneurs évoquent la mondialisation, la circulation des richesses.

Le bicorne évoque la bataille sans fin pour le pouvoir des industriels, militaires ou politiques, tous rêvant de ce fameux chapeau symbolique.

Le serpent d’argent, glissant gueule grande ouverte sur l’œuvre, semble menacer l’ambition de tous ces puissants tandis que la boucle qu’il forme, symbolise la nature infinie de ce cycle de gloire et de destruction.

La composition des Empires répond à l’esthétique de la nef et ses voussures de fer, étant en totale harmonie avec la structure en fer & verre du monument parisien, classique et Art Nouveau.

L’artiste décrit le paysage économique d’aujourd’hui, mais montre, sans jugement moral, en quoi notre époque obéit aux mêmes lois que les empires précédents et ne peut qu’être soumise au même rythme d’expansion et de décadence

2016 Monumenta au Grand Palais – 8 mai – 18 juin 2016

Source d’information : la brochure de l’exposition

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