EDITORS, Citadel Festival, Berlin – 28.06.2016 Live Report

EN

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Couldn’t be a better place as the Spandau Zitadelle in Berlin for an epic summer evening in the company of the sombre post punk Editors sound.

In the middle of the medieval Fortress, nice people and good beer, the cosmopolite festival, Citadel Music, reunites every year a melting pot of artists coming from all horizons: music, theatre, dance.

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British Band Editors, on tour for the promotion of their fabulous album In Dream, was headline on 28th of June.

Arriving by 20h10 at the historical gate, I hear already resonating the heart beating sound of No Harm Intro. Definitely, concerts start early in Berlin.

Quickly slipping through the beautiful crowd, I arrive on the right side of the stage.

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The 5 Editors are all wearing black, the stage is black, 5 big helix in the back of the stage, all in the day light.

It’s is an arty classy almost black & white show … perfectly adapted to the music…and soon beautiful blue lights, fireworks and bursts of flames explodes and bring colourfull shades to this dark universe. Sound is absolutely huge.

The charismatic front man Tom Smith is taking over the stage. Turning and twisting around, his mimics, acrobatic and theatrical movements catch our eyes. Stunning how easily he is playing with his voice from baritone to falsetto, from high to low, so full of passion.He is changing guitars, he is playing piano…so much energy.

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Justin Lockey is excellent on guitar same Russel Leetch on bass. Crazy craziness electric riffs on Sugar and Munich, superb piano lines on Ocean of Night. The older tracks like Racing Rats or The Pulse are interrupted by the new ones powered by an 80’s solid electronic synthe – my favourites Life is a fear and All the kings.

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Song after song, we fully emerge in these enchanting new indie rock new wave beats.

Forgiveness, An End has a start, Bones– the audience seems to be hypnotised by the haunting, dreamy sound.

The show is going forward more intense and passionate to end up in apotheosis with Papillon and Marching orders. Soulful, beautiful, exquisite. No doubts – these guys are not Editors but Magicians.

Next Editors gig for me – Rock en Seine in Paris – end of August.

In the meantime:

“Send me to Venus, send me to Mars

Seen all your failures, all your scars

Seen it all burn down, we dance to the sparks

We dance to the beating of your broken heart

Loneliness forever, Loneliness forever

Holding back the river, Holding back the river

All the kings are coming

Marching to the sound from your ribcage

But the beat of your heart

Is alone in the dark …”

Lyrics – All the Kings

 

All you need to know on Editors : http://www.editorsofficial.com/

All pictures on this post are mines.

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FR

Il n’y avait pas un meilleur endroit que la Spandau Zitadelle à Berlin pour une soirée d’été épique en compagnie du sombre post punk son d’Editors.

Au milieu de la forteresse médiévale, de gens sympas et de la bonne bière, le festival cosmopolite, Citadel Music, réunit chaque année un melting pot d’artistes venus de tous les horizons : musique, théâtre, danse.

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Les britanniques d’Editors, en tournée pour leur excellent album In Dream étaient de la partie le 28 juin.

Arrivée vers 20h 10 à la porte de la citadelle, j’entends déjà la résonance des battements de cœur qui ouvre No Harm.

Décidément, les concerts commencent tôt à Berlin. Rapidement, je me faufile à travers la jolie foule et j’arrive sur le côté droite de la scène.

Les 5 Editors sont tous vêtus de noir, la scène est habillée de noir, 5 grandes hélices qui tournent au fond de la scène et la lumière du jour.

On a l’illusion d’un concert noir & blanc, très arty et épurée … parfaitement adapté à la musique… et bientôt arrivent les lumières bleues, les feux d’artifice et les jets de flammes qui vont chauffer l’audience et apporter quelques couleurs dans ce sombre univers. Le son est absolument énorme.

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Le charismatique frontman Tom Smith domine la scène. Il tourne, il se torde dans tous les sens, sa mimique, ses mouvements acrobatiques et théâtrales attirent toute notre l’attention. Il change les guitares,  il joue au piano, il ne tiens pas en place …tellement d’énergie.

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C’est étonnant avec quelle facilité, il balance sa voix incroyable du baritone à falsetto, du très haut à très bas…tellement passionné.

Justin Lockey est excellent à la guitare, Russel Leetch à la basse aussi.

Fous Riffs électriques pour Sugar et Munich, des lignes de piano superbes sur Ocean of Night. Des chansons plus anciennes comme la fabuleuse Racing Rats ou The Pulse sont interrompues par le nouveaux morceaux plus électroniques avec des fortes synthes très 80’s influences – mes favoris Life is a Fear et All the kings.

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Chanson après chanson, nous émergeons complètement dans ces new indie – new wave beats.

Forgiveness, An End has a start, Bones– le public semble hypnotisé.

Le show devient de plus en plus intense et passionné pour finir en apothéose avec Papillon et Marching orders. Beau, sentimental, exquis.

Sans aucun doute, ces gars-là ne sont pas des Editeurs mais des Magiciens.

Prochaine étape Editors pour moi, fin août – Rock en Seine à Paris.

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En attendant…

“Send me to Venus, send me to Mars

Seen all your failures, all your scars

Seen it all burn down, we dance to the sparks

We dance to the beating of your broken heart

Loneliness forever, Loneliness forever

Holding back the river, Holding back the river

All the kings are coming

Marching to the sound from your ribcage

But the beat of your heart

Is alone in the dark …”

Lyrics – All the Kings

tout savoir sur Editors : http://www.editorsofficial.com/

Les photos de l’article sont prises par moi.

 

 

 

 

 

 

 

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