AVATAR- Age of Madness- Live Stream Review-23rd of January 2021

Le troisième volet de “An Impossible Concert Experience”, la série de 4 live streams proposés par le groupe de métal suédois AVATAR continuait samedi dernier avec l’Age of Madness.

Après Age of Dreams, le 9 Janvier et Age of Illusions, le 16 janvier, avec Age of Madness les suédois remontaient encore plus le temps dans leur carrière pour s’attaquer aux albums Hail the Apocalypse (2014) et Black Waltz (2012) avec une setlist voté par les fans.

La soirée du 23 Janvier démarre avec les 5 minutes d’échauffement où les fans du monde entier scandent frénétiquement AVATAR, AVATAR derrière leurs écrans. Les lumières s’éteignent … une pièce vide, grosse tempête, quelqu’un force l’entrée… des lettres rouges apparaissent When You Cannot come to Us, We come to you, Let us in, I said Let us In ! Par la fenêtre, on perçoit le chanteur Johannes Eckerström qui d’un coup de pied et casse la porte.

Il semble chercher quelque chose, il traverse d’une salle à l’autre. Comme dans les shows précédents, on reconnait « la scène » qui est en fait une succession de 4 salles connectés entre lesquels le groupe va bouger tout au long de la soirée.

Dans une de salle, Il trouve les musiciens qui semblent figés dans leur mouvement et dans la suivante, il trouve avec beaucoup de joie sa boite à musique et avec un tour de manivelle, les musiciens prennent vie et le concert démarre avec Hail the Apocalypse, décibels au max…Let the Madness Begin !

Johannes rugit fortement dans son micro tout en faisant tourner sa boîte. Le reste du groupe se déchaine avec enthousiasme et démarrent les tours de cervicales dans un head banging absolu.

Les costumes et les maquillages sont de rigueur : Tunique rouge en velours avec des épaulettes, chapeau, bottes lacées pour Johannes, vestes ou gilets militaires avec des galons et boutons dorées pour (Jonas Jarlsby alias The King- guitare, Tim Öhrström – guitare, Henrik Sandelin- basse, John Alfredsson – batterie)

Torn Apart et sa cadence martiale retenti et l’ambiance est encore plus énergique. Johannes nous fait plein de révérences et des grimaces clownesques.

La couleur rouge de l’enfer baigne nos écrans et Blod est interprété avec une puissance diabolique. Le chanteur semble possédé, se jette par terre, à genoux, il rampe et cris growls. Les guitares sont spectaculaires et les tours de têtes se font de plus en plus puissantes. C’est pure Madness !!

On plonge dans la folie avec Napalm et son chant féroce avant de continuer en rythme de valse « version métal » sur Black Walts. Le charmant frontman fera une excellente performance théâtrale et musicale avec des ballons qu’il explosera au fur et à mesure de la chanson.

Grande accolade pour The King qui démarre le solo de Let it Burn. Tous monde est branché à 100%, les rotations de cheveux encore plus puissante. Un tourbillon de riffs incendiaire, on peut la sentir cette passion, cette ardeur et cette folie du groupe. Feu et flammes sur les écrans. On sautille dans nos canapes !

Johannes commence la série de beaux discours de ce soir pour saluer tous ceux qui regardent devant de leurs écrans.Il tient à dire que même s’ils aiment faire ces concerts, ce n’est pas exactement la même chose parce qu’il y a quelque chose qui manque, le public. Ils font juste à moitié leur l’art sans public, ils font juste un travail de croquis que le public doit colorer et remplir les espaces vides pour leur donner vie.

Un enchainement parfait pour l’excellent Paint Me Red. Alors que le morceau se termine, Johannes n’a pas vraiment envie de s’arrêter, il semble coincé dans la chanson et le batteur John vient le pousser doucement pour l’arrêter. Johannes s’énerve et on assiste à une drôle de course poursuite entre les deux. Le chanteur arrive finalement à l’attraper le batteur et le remettre derrière la batterie, juste à temps pour jouer Puppet show : cadence infernale, marche militaire, Johannes nous fait un solo au trombone.

Ready for the Ride vient ensuite avec ses riffs muscles. « it’s time to make the windows shake” ( il est temps de faire trembler vos fenêtres) dit le chanteur et d’ailleurs, il insistera plusieurs fois pendant le concert pour savoir si nos voisins connaissent déjà AVATAR (sinon on sait ce qu’il reste à faire !!)

Des alarmes assourdissantes annoncent Vultures Fly. Une autre belle performance. Excellent duel de guitares, le duo Jonas Jarlsby et Tim Öhrström fonctionne à merveille. Les écrans déroulent le clip avec les musiciens en personnages de dessin animé. Envoutante performance de Tower avec Johannes seul au piano.

Les brillants Murderer, Get in Line, Tsar Bomba. … c’est juste incroyable !  Avant Get in line le chanteur ne manque pas de remercier à nouveau pour ce moment de partage et rappeler la situation actuelle : il a bien compris qu’eux, les artistes sont considérés comme « travailleurs non essentiels » car ils ne conduisent pas d’ambulance, mais pour eux, il est essentiel et important ce qu’ils font. Il est patient et il est sûr que nous allons nous revoir tous bientôt. Nous avons tous besoin d’une thérapie car en ce moment, tout le monde nous dis qu’on doit faire et ça l’embête visiblement, respecter les distances, les consignés, rester dans le rang comme bien le dit la chanson ‘Get in line’. Et il le hurle Get in line fortement à plusieurs reprises.

Il n’y aura pas d’entracte ce soir ! Non, ils ne sont pas fatigués et nous non plus !!! Tout le monde est en forme et s’amuse bien. On voit bien ce plaisir de jouer, de nous offrir ce spectacle étourdissant. Un peu plus interaction avec la caméra /foule, plus de head banging, on se demande s’ils ne sont pas tous devenu fous pour de vrais !!

Bloody Angel démarre avec des magnifiques riffs et les deux guitaristes très complices et souriants, une superbe chanson de nouveau parfaitement interprète et en même temps, une autre chanson qui semble parler du chaos actuel « something is wrong with this world » …

On arrive à la fin avec un nouveau discours de Johannes qui au risque de se répéter nous rappelle que les vrais concerts lui manquent, les lumières, le son et même les odeurs de costumes patinés par le temps, car il admet il y a quelque chose qui sentant mauvais (Il est aussi content car visiblement il n’a pas le Covid19) pour faire le rapprochement avec Smells Like a Freakshow.

Superbe final, tout en puissance. Les musiciens sont déjà rodés dans l’exercice de Live Stream, l’espace et les mouvements sont bien maitrisées, les interactions parfaites. Un groupe qui se livre à 100% à son art.

Même si on n’est pas là, dans la même pièce qu’eux, on ressent une fierté d’assister à cet évènement, on est contents de « loose our minds » perdre la tête avec eux pour une heure et demi et ainsi oublier tous ce chaos qui nous entoure. Johannes a raison de dire “Madness might be the best medicines when the world goes mad” (La folie pourrait être le meilleur médicament quand le monde devient fou)

Et en quelque sorte, on se sent aussi essentiels dans la vie de ces artistes fabuleux, même si on est derrière nos écrans et ils ne peuvent pas voir notre joie, notre émotion ou entendre nos cris et applaudissements. A à force d’entendre Johannes répéter qu’on va se voir bientôt en vrai, on y croit nous aussi. Et cela donne l’espoir que bientôt, on va retrouver nos vies d’avant.

Age of Madness fut le plus furieux, le plus puissant, le plus magistral jusqu’à là.

RDV le 30 janvier pour Age of Memories avec AVATAR sans maquillage et une setlist composée de titres des albums Thoughts of No Tomorrow (2006), Schlacht (2007) et Avatar (2009) choisis par les fans.

Vous pouvez toujours achetez vos billets sur  https://eu.avatarages.com/

Set list :

1. Hail the apocalypse

2. Torn Apart

3. Blod

4. Napalm

5. Black Waltz

6. Let it burn

7. Paint Me Red

8. Puppet Show

9. Ready for the Ride

10. Vulture Fly

11. Tower

12. Murderer

13. Get in Line

14. Tsar Bomba

15. Bloody Angel

16. Smells like a Freakshow

English Version

The third part of “An Impossible Concert Experience”, the series of 4 live streams performed by the Swedish metal band AVATAR continued last Saturday with the Age of Madness.

After Age of Dreams, January 9th and Age of Illusions, January 16th, with Age of Madness, the Swedish went back in time to perform tracks from their albums Hail the Apocalypse (2014) and Black Waltz (2012), a setlist voted by fans. 

The evening of January 23rd kicks off with the 5 minutes of warm-up where fans from all over the world frantically chant AVATAR, AVATAR behind their screens. The lights go out … an empty room, big storm, someone forces the entrance … red letters appear When You Can Come to Us, We Come to You, Let Us in, I said Let us In! Through the window, we can see the frontman Johannes Eckerstrom who suddenly breaks the door.

He seems to be looking for something, he moves from one room to another. As in previous shows, we recognize “the stage” which is actually a succession of 4 connected rooms between which the band will move throughout the evening.

In one room, he finds the musicians who seem frozen in their movement and in the next one, he finds with great joy his music box and with a crank turn, the musicians come to life and the concert starts with Hail the Apocalypse, decibels to the maximum… Let the Madness Begin!

Costumes and make-up are required: red velvet tunic with shoulder pads, hat, laced boots for Johannes, jackets or military vests with gold stripes and buttons for (Jonas Jarlsby aka The King– guitar, Tim Öhrström – guitar, Henrik Sandelin– bass, John Alfredsson – drums)

Johannes roars loudly into his microphone while spinning his box. The rest of the band goes wild with enthusiasm and start the turning the necks in an absolute headbanging.

Torn Apart and its martial cadence sounds great and the atmosphere is even more energetic. Johannes makes us full of reverences and clown faces.

The red color of Hell bathes our screens while Blod is performed with diabolical power. The frontman seems possessed, throws himself on the ground, kneels, crawls and growls. The guitars are spectacular and the head bangings are becoming more and more powerful. It’s pure Madness!! 

We dive into madness with Napalm and his ferocious singing before continuing in the rhythm of waltz “metal version” on Black Walts. The charming frontman will make an excellent theatrical and musical performance with balloons that he will explode one by one as the song progresses.  Big hug for The King who starts the solo of Let it Burn. Everyone is 100% connected, hair rotations even more powerful. A whirlwind of incendiary riffs, a furious madness. You can feel this passion, this ardour and this energy the connect the band. Fire and flames on the screens. We’re jumping into our coaches!

Johannes begins tonight’s series of beautiful speeches to greet all those who watch in front of their screens. He wants to say that even though they like to do these concerts, it is not exactly the same because there is something missing, the audience. They just make half of their art without audience, they are just sketch work, outlines that the audience has to color, fill the empty spaces to give them life.

A perfect introduction for the excellent Paint Me Red.  As songs end, Johannes doesn’t really want to stop, he seems stuck in the song and drummer John comes to push him gently to wake him up. Johannes gets angry and we see a funny chase between the two of them. The singer finally manages to catch John put him back behind the drums, just in time to play Puppet show: hellish pace, military march, Johannes enjoy playing a short solo at trombone.

Ready for the Ride comes next with its muscle riffs. “It’s time to make the windows shake” says the singer and he will insist several times during the concert to find out if our neighbours already know AVATAR (otherwise we know what to do!)

Deafening alarms announce Vultures Fly. Another great performance. Excellent duel of guitars, the duo Jonas Jarlsby and Tim Öhrstrom works perfectly. The screens unfold the video clip with the musicians in cartoon characters.  A captivating performance of Tower with Johannes alone at the piano.

The brilliant Murderer, Get in Line, Tsar Bomba. … It’s just amazing!  Before Get in line the singer does not fail to thank again for this moment of sharing with them us and remind the current situation in the world: he understood that they, artists are considered “non-essential workers” as they do not drive ambulance, but for them it is essential and important what they do. They are patient and it is sure that we will all see each other soon, in real. We need therapy because at the moment everyone is telling us that we have to do and it obviously this bothers him: respect the distances, get in line as the song ‘Get in line’ says. And he screams get in line loudly several times.

There will be no intermission tonight! No, they’re not tired and neither are we!!! Everyone is fit and having fun. We can see this pleasure of playing this dizzying show. A little more interaction with the camera /crowd, more head banging, we are wondering if they have not all gone crazy for real!! 

Bloody Angel starts with beautiful riffs and the two guitarists very complicit and smiling, a superb song again perfectly performed and at the same time, another song that seems to talk about the current chaos “something is wrong with this world” …

We come to the end with a new speech by Johannes who at the risk of repeating himself reminds us that he misses the real concerts the lights, the sights, the sound and even the smells of costumes patinated by the time, because he admits there is something that smells bad (He is also happy because obviously he does not have the Covid19). All this make the connection with Smells Like a Freakshow.

Superb finale, all in power. The musicians are already experienced in the exercise of live Stream, the space and movements are wonderfully controlled, the interactions are perfect. A band that gives 100% in his art. 

Even if we are not there, in the same room with them, we feel pride to attend this event, we are happy to “lose our minds” with them for an hour and a half and thus forget all the chaos that surrounds us. Johannes is right to say “Madness could be the best medicines when the world goes mad”

And somehow, we feel “essential “in the lives of these fabulous artists, even if we are behind our screens and they cannot see our joy, our emotion or hear our screams and applauses. By hearing Johannes repeat that we will soon see each other in real, we believe in it too. And it gives hope that soon we will be back to our lives before. 

Age of Madness was the most furious, the most powerfull, the greatest so far. 

RDV on January 30th for Age of Memories with AVATAR without makeup and a setlist composed of tracks from the albums Thoughts of No Tomorrow (2006), Schlacht (2007) and Avatar (2009) chosen by fans.

You can still buy your tickets on https://eu.avatarages.com/

Set list :

1. Hail the apocalypse

2. Torn Apart

3. Blod

4. Napalm

5. Black Waltz

6. Let it burn

7. Paint Me Red

8. Puppet Show

9. Ready for the Ride

10. Vulture Fly

11. Tower

12. Murderer

13. Get in Line

14. Tsar Bomba

15. Bloody Angel

16. Smells like a Freakshow

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